East coast

Hallo!!

De zeilcruise naar de Whitsundays was erg leuk. Ons schip was de “Siska” een oud

De Siska

racejacht uit de jaren 80 waar prins Charles ook nog op gevaren heeft.
De eerste dag waren het meer de Whitoutsundays, omdat het erg hard regende. Ondanks dit hebben we lekker gesnorkeld en een van de witste stranden ter wereld bezocht waar we jonge lemon sharks hebben zien zwemmen. Op de weg terug van het strand naar het schip kwam er een zeeschildpad ademhalen vlak voor ons bootje. ‘s Avonds zaten we met zn allen op het dek en dit was erg gezellig. De volgende dag was het weer een stuk beter en zijn we weer gaan snorkelen op een andere plek. Op de weg terug naar Airlie Beach werd het zeil gehesen en zijn we bijna de hele weg teruggezeild. Terug in Airlie Beach hebben we ‘s avonds met een pub quiz meegedaan en gewonnen! Dit dankzij onze nutteloze feitjes man Jean-Paul. De eerste prijs was champagne, maar dat was er niet en dus kregen we bier.

De volgende stop was Hervey Bay vanaf waar we naar Fraser Island zijn gegaan. Fraser Island is het grootste zandeiland van de wereld. Er zijn hier geen normale wegen alleen maar wegen van zand, net of je door de duinen rijdt. Ook hier zijn we weer 2 dagen geweest. Na de overtocht met de pont gingen we met een grote groep een 4 wheel drive bus in die ons over het eiland vervoerde. De eerste dag zijn we bij twee

Indian Heads, Fraser Island

hele blauwe meren geweest en hebben we een tocht door het regenwoud gedaan. Ook hebben we bij het laatste meer een dingo gezien op ongeveer 3 meter afstand. We hebben overnacht in een resort op het eiland en ‘s avonds hebben we gezellig met de hele groep wat gedronken. De volgende dag zijn we over 75 Mile beach gecrosst. Dit is een officiele snelweg over het strand. Het was heel leuk om in een grote bus met 80 km per uur over het strand te crossen. Ook wordt deze snelweg gebruikt als vliegveld.. Er was een riviertje waar je mee werd gevoerd door de stroming en we zijn naar het noorden gereden waar naar een uitkijkpunt zijn geweest en naar de Champagne pools. Hier slaan de golven over de rotsen en bruist het water in de poeltjes daarachter, het ziet er dus net uit als champagne.Als laatste stop zijn we bij een gestrand schip gaan kijken dat hier al ligt sinds de jaren 30.

Na weer terug te zijn gebracht naar Hervey Bay zijn we de volgende dag vertrokken naar Mooloolaba. Vanuit hier zijn we naar de Australia Zoo van Steve Irwin geweest. De dierentuin was erg leuk en de dieren zaten niet in van die kleine hokjes. ‘s Middags was een croc show in het crocoseum en dit was erg amerikaans,heel enthousiast en overdreven. Eindelijk hebben we een cassowary gezien, niet in het wild, maar toch gezien! Ook hebben we koala’s en kangaroos geknuffeld, ze zijn heel zacht.  Volgens Cleo lijken kangaroos net op grote konijnen…

Na Mooloolaba zijn we naar Brisbane gegaan waar hadden afgesproken met Paul, een van de australiers die we op de transmongolie express hadden ontmoet.
We hadden nog maar net ingecheckt toen hij al voor onze neus stond. Helaas had hij niet erg veel tijd, maar toch hebben we nog gezellig een biertje kunnen drinken. ‘s Avonds hadden ze een gratis comedy night  in de hostel. De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we door Brisbane gefietst. Het was wel een beetje raar omdat het “fietspad” midden op de weg is tussen 2 banen in.

De volgende stop was Surfers paradise, waar we gek genoeg niemand hebben zien surfen… Ook was het niet echt een paradise met allemaal hoge gebouwen gelijk aan het strand. Hierdoor was de zon om drie uur al weg op het strand.

Na dit “paradise” zijn we naar Coolangatta gegaan. Dit is een plaatsje op de grens van Queensland en New South Wales. Hier waren wel een hoop mensen aan het surfen en hebben we zelf ook nog een board gehuurd. De avond dat we hier aankwamen hebben we de maan zien opkomen vanuit de oceaan. Later lazen we in een boek dat dit alleen met volle maan gebeurd. Het zag er erg mooi uit. Ook was er een feestje van Hedkandi in de beachclub van ons resort.
‘s Nachts heeft iemand  via het balkon proberen in te breken in onze kamer, maar gelukkig werd een kamergenoot op tijd wakker en wist de inbreker te verjagen. Spanning en sensatie!

De volgende stop was Byron Bay. Hier hebben we een wandeling gemaakt langs de kust naar een uitkijkpunt en een vuurtoren en onderweg hebben we vanaf de kliffen daar een groep dolfijnen gezien! Er speelde veel bandjes in Byron Bay en ook zijn we een keer naar een club geweest… De club was half leeg en er stond een groepje meisjes in het midden die net te korte jurkjes aanhadden van een halve maat te klein. Vervolgens dachten ze ook nog allemaal paaldanseres te zijn… Apart. Overdag hebben we hier vooral gesurft en gerelaxed aan het strand.

Vanuit Byron Bay zijn we naar Nimbin gegaan, het hippiedorp van Australie. Het dorp heeft een aparte sfeer en je waant je in de jaren 60/70. Veel mensen hebben hier dreadlocks en hele lange baarden en lopen in tie & dye kleren rond. Ook wordt er hier elke 5 meter gevraagd of je wiet wilt kopen. Ook worden hier gewoon joints op straat gerookt, het is wel illegaal maar de lokale bevolking heeft hier scheit aan. Ons hostel lag op een groot terrein en het was er erg relaxed.
We hebben een wandeling gemaakt naar permacultuur tuinen waar alles wordt verbouwd zonder een ecologische voetstap achter te laten, oftewel geen impact op de aarde. Het kwam ons een beetje zweverig over en de mensen die we daar ontmoet hebben waren ook wat vaag. Hierna zijn we naar het Nimbin museum geweest waar de geschiedenis van Nimbin wordt verteld. Het is alleen wel duidelijk dat dit museum is samengesteld door iemand die onder invloed was van iets. Tijdens het kijken van een film in dit museum kwam JP erachter dat een bloedzuiger zich tegoed deed aan zijn bloed. De laatste avond in Nimbin zijn we naar een drum circle geweest. De mensen in Nimbin komen elke vrijdag samen om te drummen en iedereen mag en kan meedoen. Dit was erg leuk om te zien. De volgende dag ging de bus terug naar Byron Bay pas om 3 uur terug dus vond Cleo het een goed idee om nog een kleine boswandeling over het terrein van het hostel te maken. Het resultaat: Aangevallen door een leger van bloedzuigers en bijna verdwaald…

Na terug naar Byron Bay te zijn gegaan zijn we direct op de nachtbus naar Sydney gestapt. Daar de volgende ochtend aangekomen moesten we tot 1 uur ‘s middags wachten voordat we konden inchecken. Hierna zijn we naar het Opera House gelopen. Op de foto’s ziet dit er altijd erg mooi uit, maar van dichtbij blijkt dat het hele gebow is beplakt met vergeelde badkamertegeltjes. De volgende dag zijn we naar de New South Wales art gallery geweest, waar kunst hing van de 13de tot de 21ste eeuw. JP was vooral erg ontdaan door vier boekenplankjes die als kunst werden beschouwd. “Gewoon 10 mm multiplex met schroeven…” Na dit cultureel verantwoorde uitje zijn we door de botanische tuinen gewandeld en zijn we naar de harbour bridge geweest. ‘s Avonds zijn we naar King’s Cross geweest, de uitgaansstraat van Sydney, maar dit was niet zo spectaculair op maandagavond.

Na al het strand en Sydney was het weer eens tijd voor wat natuur. We zijn met de trein naar Katoomba gegaan, dat ligt in de Blue Mountains. Vanaf het moment dat we hier aankwamen was het slecht weer. Na ingecheckt te zijn, hebben we gewacht tot het een soort van droog was en zijn vervolgens naar het informatiecentrum gewandeld. Hier hebben we een wandelkaart gekocht en hebben we een kleine wandeling gemaakt.
‘s Avonds hebben we plannen gemaakt voor de volgende twee dagen. Vanochtend zijn we opgestaan met regen en is het nog niet droog geweest. We zitten al de hele dag in het hostel en het lijkt net of we in een aflevering van loenatik beland zijn.. Er zijn maar 3 andere mensen hier, een oude man die al vanaf 12 uur vanmiddag rode wijn uit de fles aan het drinken is, een schizofrene indier die het ene moment in zichzelf zit te praten en te giechelen, en het volgende moment wel een normaal telefoongesprek voert. Hij kijkt al de hele dag russische tv en als we iets tegen hem zeggen reageert hij niet. En een tv verslaafde bierbrouwer. Tot zover onze avonturen! Nog 6 weken en dan zit onze reis er alweer op :(

Groeten van Jean-Paul en Cleo

(Helaas kunnen we geen grotere foto’s meer posten, maar als je erop klikt krijg je de volledige foto te zien)

Mijn locatie Katoomba, New South Wales, Australia.

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment