Hallo allemaal,

Het is alweer veel te lang geleden dat we geschreven hebben sorry! We zijn nu inmiddels in Saigon, maar we zullen het verhaal beginnen waar we vorige keer gebleven zijn..

We hebben in de omgeving van Ninh Binh op een scooter rondgecrosst, tussen mooie bergen door en een heel stuk over de Vietnamese snelweg! Gelukkig is er niet zoveel autoverkeer, zowat iedereen rijd rond op een scooter en alles wordt er op vervoerd, van hele families tot een berg kokosnoten of een halve kippenfarm. Er zijn hier zelfs files met scooters. De straat oversteken in een grote stad is ook een heel avontuur omdat iedereen kriskras doorelkaar heen rijd, maakt niet uit aan welke kant van de weg. Maar als je langzaam loopt maar wel in hetzelfde tempo gaat iedereen om je heen.

Na Ninh Binh zijn we naar Hanoi gegaan, een leuke maar drukke stad. We hadden een hotel in het oude gedeelte met allemaal smalle straatjes. Als eerst heeft JP zijn krullen Hanoilaten afknippen door een kapper die het begrip hanekam niet helemaal begreep, maar het is in ieder geval lekker koel.
In het kader van lijken-kijken zijn we op bezoek geweest bij het mausoleum van Ho Chi Minh, van binnen zag alles er precies hetzelfde uit als bij Lenin in Moskou (alleen het lijk was anders).
In Hanoi kun je op elke straathoek heel goedkoop bier drinken voor omgerekend 20 eurocent per glas. We zijn zelfs naar een cafe geweest waar ze tussen 8 en 10 uur savonds gratis bier weggeven zoveel als je wilt.. Ik weet niet hoe het werkt maar die zullen inmiddels wel falliet zijn. We hebben daar helemaal niks gekocht en dat was geen probleem. Verder hebben we in Hanoi vrienden teruggezien die we in China hadden ontmoet dus dat was erg leuk! Helaas gingen zij de volgende dag verder en wij zijn naar Halong Bay gegaan. Halong Bay
Hier heb je rotsen die rechtop uit de zee steken wat er supermooi uitziet. Helaas was het weer niet zo heel goed, mistig en regenachtig. We hebben daar een boottocht gedaan en gekajakt wat heel koud was maar wel heel mooi. Het is best indrukwekkend als je in een kayak vlak langs een rots van 100m hoog peddelt. Na Halong Bay zijn we nog een dag terug gegaan naar Hanoi en hebben een voormalige gevangenis bezocht. Dat was erg interresant, vooral de onthoofdmachine. Deze gevangenis werd eerst gebruikt door de fransen om de communistische rebellen in op te sluiten en vervolgens zijn er door de communisten amerikanen vastgezet tijdens de Vietnam oorlog, of zoals het hier genoemd wordt, de Amerikaanse oorlog.

Waar is Cleo?Na Hanoi hebben we onze reis vervolgd naar Hue met in een sleeperbus. Dit was de eerste keer dat we zo’n bus genomen hebben. Voor JP waren de bedjes iets te kort maar verder is het wel een makkelijke manier van reizen. ‘s Morgens om half 7 hadden we een ontbijtstop en daar werden we aangesproken door een man die tours deed door de DMZ zone. Dit was grens tussen noord en zuid Vietnam tijdens de Vietnam oorlog waar de amerikanen heel veel bommen hebben laten vallen. We hebben even getwijfeld maar toch maar besloten om hier de bus uit te stappen en de tour hier te doen. We hebben vanalles gezien: een bunker, een inmense
begraafplaats van oorlogsslachtoffers, een museum, maar het interessantst waren de tunnels die door de noord vietnamezen zijn gegraven in dit gebied. Het zijn hele smalle tunnels waar wij niet rechtop in kunnen staan en ze gaan wel tot 23 meter diep. De kamers waar een familie in woonde van ongeveer 6 mensen was niet groter dan 6 vierkante meter. En er zijn mensen die hier 10 jaar hebben gewoond! Wij waren al blij toen we er na een uurtje weer uit waren. Onze gids had een taxi voor ons geregeld naar Hue de voormalige hoofdstad. Daar aangekomen regende het pijpenstelen. We zijn hier maar 1 dag geweest en hebben een beetje rondgelopen in het stadje.

Hierna zijn we verder gegaan naar Hoi An. Dit is ongeveer het enige stadje in Vietnam dat niet geheel platgebombardeerd is en hier staan dus nog allemaal oude huisjes. Ook zijn er hier heel veel kleermakers, JP heeft een maatpak laten maken en Cleo een linnen broek. Vooral het pak van JP is erg mooi geworden. Verder was er niet zoveel te doen in Hoi An en het regende nog steeds dus op naar Nha Thrang!!

Hier was het eindelijk mooi weer! JP was zo blij met het zonnetje dat hij met zn lijf
zonder zonnebrand een paar uur op het strand heeft gelegen met als gevolg een lichte
zonnesteek. Hij heeft een dag in bed gelegen maar nu gaat het weer goed met hem.  Voor deze slimme actie zijn we nog naar de galerie geweest van een van de bekendste fotografen van Vietnam en naar een tempel met een hele grote buddha. Verder kreeg je in het restaurant bij ons hostel bij het avondeten gratis een bucket met meer alcohol dan cola.

De stop hierna was Mui Ne, een andere plaats aan de kust met alleen maar resorts. Het
strand was hier erg mooi en we hebben een tour gedaan naar de zandduinen. Voor de rest hebben we ook hier wat gefietst en vooral gerelaxed.Mui Ne

Nu zijn we in Ho Chi Minh City/Saigon, ook hier kun je weer goed bier drinken voor weinig. Het is nu Tet dit is het nieuwjaar in Vietnam en iedereen gaat terug naar zijn familie dus het is hier nu rustig voor Vietnamese begrippen. Er zijn overal bloemenmarkten met gele en rode bloemen, geel staat voor het boeddisme en rood voor geluk. Alles wordt opnieuw geverfd en de mensen zijn allemaal blij. In Ho Chi Minh zijn we naar een museum geweest waar ze foto’s van de Vietnamoorlog hebben gemaakt door fotografen van zowel de amerikaanse als de vietnamese kant. We hebben een tour gedaan naar de Mekong delta, in dit gebied wonen haast alleen maar boeren en vissers en de meeste mensen wonen in huizen langs de rivier die op
hoge palen staan. We hebben hier gevaren, gezien hoe ze verschillende producten maken en gefietst. Onderweg hier naar toe kwamen we nog even in een file te staan die voor 90% bestond uit motoren en scooters… File
Gister zijn we naar een park geweest waar ze een bloemententoonstelling hadden en er was een soort Dr. Fish kraam. Daar hebben we allemaal kleine visjes aan onze voeten laten eten,het voelde een beetje alsof je voeten wakker worden van een slaapbeen. Na deze behandelingzagen onze voeten er een stuk schoner uit. ‘s Avonds hebben we opnieuw oud en nieuw gevierd met vuurwerk aan de rivier. Iedereen reed naar de rivier op zijn scooter en toen het vuurwerk over was gingen ze allemaal op hetzelfde moment rijden, chaos.

Morgen vertrekken we naar Phnom Phen in Cambodja, we zullen proberen het volgende verslag iets eerder te typen dan deze…

Tot snel!

Mijn locatie Ho Chi Minh City, Prey Nokor, Vietnam.

3 reacties op “

1. Hey,
    Leuk om jullie verhalen te lezen en foto’s te kijken. Hopelijk gaat alles goed met jullie..
    Hier in Nederland ligt op het moment sneeuw en ‘s nachts bereikt de temperatuur inmiddels rond de -12 C !! Ijskoud dus !
    Op de praktijk gaat alles z’n gangetje……lekker druk.

Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal !
    Lekker genieten daar.
    liefs Myriam Mijdrecht ;)

2. Jean Paul, Sexy dat korte haar, tja, en wat volgt √≥nder je neus …..Ik ga je Tedje van Es noemen! Met plezier jullie verslag gelezen, er zijn hier dagen dat we minder meemaken. Voor U2 een dikke knuffel van Pap en Annet
    Printen jullie verslag voor OmaB en nemen het morgen mee naar Den Haag.

3. Wie is die man met dat GI Joe shirt? De zanger van Metallica.
    Briljant man.
    Al die lappen tekst lees ik een andere keer, maar jullie hebben het duidelijk naar de zin! Genietze, en proost van Joost.

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment