Busje komt zo…

Sabai Dee!

We zijn nu sinds 2 dagen in Laos en zijn aan het uitrusten van onze 3 dagen in de bus om vanuit de rijstvelden in China naar Luang Namtha in Laos te komen.

De rijstvelden waren erg mooi en ons guesthouse lag er middenin. De ochtend nadat we aankwamen hebben we vanaf het dakterras de zonsopgang over de rijstvelden bekeken. Na een goed ontbijt zijn we gaan wandelen naar een uitkijkpunt waar we na zonsondergang zouden worden opgepikt om naar het busstation gebracht te worden. Onderweg kwamen we terecht op een markt waar ze alles verkochten, van fruit tot varkens. (als een varken gekocht was door iemand werd hij in een mand gestopt en op de rug van diegene naar huis gedragen). Ook zijn we een paar dorpjes ingeweest waar al het vee losliep en alle kindertjes bang voor ons waren.. ‘s Avonds hebben we geslapen in een guesthouse recht tegenover het busstation. De volgende morgen begon onze reis richting Laos. Om 8 uur gingen we met de bus richting Luchun, tot nu toe hebben we nog aardig luxe bussen gehad, maar nu zaten we echt in een lokale bus. Er was niet genoeg plek voor iedereen dus er werden kleine krukjes bij gezet waar de mensen op konden gaan zitten in het gangpad.  Voor ons zat een meisje die na 5 minuten al begon te kotsen, terwijl haar vriendje op haar rug aan het slaan was. Ze gooide haar zakjes met braaksel uit het raam of we nou in een dorp waren of niet.. Ook is het heel normaal dat de mannelijke Chinese bevolking de hele bus onder rochelt. Na een hobbelige rit kwamen we te laat aan voor onze overstap naar Jiangcheng. Onderweg in de bus hebben we 4 Israelische meisjes ontmoet die ook naar Laos wilden. Zij probeerden een ticket te krijgen voor de bus naar Jinghong, de laatste stop voor Laos, maar die bleek niet meer te gaan. Wel was er nog een bus naar Jiangcheng… Dat was dus geluk en we konden die dag dus wel nog in Jiangcheng komen! Deze busrit was wel wat avontuurlijker dan de eerste. Na ongeveer de helft van de rit bleek de bus een lekke band te hebben en die moest gemaakt worden, wat ongeveer een uur duurde.  Het enige wat wij konden doen was buiten staan en toekijken. Nadat de band geplakt was werd er in hoog tempo verder gereden. Er werd alleen nog gestopt voor avondeten op en bustation. Daar werd door de conducteur van de bus geregeld dat wij en de Israelische meisjes als eerst te eten kregen, waarschijnlijk omdat ze dachten dat wij langzaam zouden eten met stokjes. Het eten was simpel maar erg lekker. Nadat we weer in de bus zaten ging de reis verder over onverharde wegen door een bos. De chauffeur kreeg de smaak nu echt goed te pakken en dacht dat hij in een rallywagen zat. De wegen waren vanaf hier onverhard en gingen dwars door een bos. Om 10 uur ‘s avonds kwamen we aan in Jiangcheng waar iedereen uit de bus sliep in een hotel op het busstation. Ook hier werden we weer door de conducteur geholpen en kregen we een kamer voordat de chinezen een kamer kregen. De bus naar Jinghong, onze volgende stop, ging de volgende ochtend om half 7. ‘s Middags kwamen we aan in Jinghong, de laatste stop voor ons voor Laos. Na hier een nacht doorgebracht te hebben in een mooi guesthouse gingen we verder met de bus naar Laos. Bij de bus aangekomen bleken de Israeliers ook besloten te hebben naar Laos te gaan. Voor de grens met Laos werd de bus volgestopt met eten en andere zaken. Overal zag je zakken met groenten en dozen staan. De grensovergang met Laos ging snel en makkelijk.

Sjonnie en Anita

In Luang Namtha is niet zoveel te doen. Na de eerste avond gegeten te hebben met de Israeliers hebben we gisteren een scooter gehuurd en hebben we de omgeving verkend. Onderweg zijn we gestopt bij en waterval en toen we daar aankwamen bleek er een feestje aan de gang te zijn vanwege de nationale feestdag. We werden gelijk uitgenodigd en het was  superleuk! We kregen vanalles te eten en bier. Elke keer als ons glas leeg was werd het weer volgeschonken en weigeren kon niet. Na een uurtje en 3 halve liters bier zijn we er maar weer vandoor gegaan omdat we nog een eind terug moesten op ons scootertje over onverharde wegen.. Vandaag hebben we een dagje relaxen en doen we helemaal niks. Morgen gaan we verder met de bus naar Huay Xai aan de Thaise grens waar we op een slowboat naar Luang Prabang stappen.

4 reacties op “Busje komt zo…

1. Hey wat superleuk om jullie te kunnen volgen.
    En ik word verblijd met foto’s, mooie foto’s ook, die van die rijstvelden, prachtig !!
    Raar idee nog steeds hoor dat als wij aan het werk zijn op de praktijk jij aan de andere kant van de wereld bent. Maar ik vind het superleuk voor je.
    Laat ons vanaf morgen maar lekker aanmodderen op het nieuwe systeem ! ;)
    Je kan op mijn FB de foto’s zien van de dochter van Janet. Was erg leuk om te doen.
    Hee meis, pas goed op jullie zelf en elkaar. En genietze !!
    Liefs, Myriam

2. De Chinese lucht doet jullie goed, zo te zien!!! Een baardje, JP?!
    En dat die poldersport jullie zó atletisch heeft gemaakt, geweldig!
    We genieten enorm van jullie belevenissen. Blijven schrijven hè?!

Liefs, Pap en Annet

3. Hey daar,
    Wat heerlijk om zo met jullie mee te reizen, superleuke stukjes nu ook aangevuld met prachtige foto’s. weer eens wat anders dan sinterklaas hoewel dat ook wel weer heel gezellig was. dit jaar in de vorm van het ruilspel, lekker budget zo na vervanging van de schuurdaken, vakantie, 2 andere auto’s en als klapper nog de bruiloft van Sandra & Lloyd! de foto’s staan trouwens op de site van Myriam dus als je zin hebt kun je ze bekijken… Afijn de praktijk draait nog steeds, morgenavond hebben we een cursus over het nieuwe systeem met animana, ik ben benieuwd hoe de overschakeling zal gaan. dat mis je lekker. het lijkt me fijn om van vakantie terug te komen en iedereen weet dan al hoe het moet en je dus alleen maar hoeft te vragen van joh hoe moet dit en dat…maar je hoort vast nog wel hoe het allemaal verloopt ;) veel plezier verder en geniet van alles om jullie heen!
    Liefs, Janet

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment