Crossen met de camper

Kia Ora!

Nadat we de hele dag naar de regen hebben gekekeken in de Blue Mountains was het de volgende dag gelukkig wel droog en hebben we een mooie wandeling kunnen maken. Hierna zijn we terug naar Sydney gegaan en zijn we naar een punkfeestje geweest wat eigenlijk geen punk was maar lelijke metal. Dit was dus niet zo’n succes. De dag hierna was het weer heel mooi weer en zijn we naar Bondi beach gegaan en ‘s avonds met de bus naar Melbourne.

De volgende ochtend aangekomen zijn we meteen naar de Melbourne Cricket Grounds gegaan om naar een  Australian Football League wedstrijd te kijken. Er zat een man naast ons die alle regels uitlegde dus we begrepen er ook nog iets van en het is een leuk spelletje om naar te kijken! De supporters van beide teams zaten door elkaar heen zonder dat er vechtpartijen uitbraken, daar kunnen ze bij de voetbal nog een voorbeeld aan nemen.
De volgende dagen hebben we afgesproken met Katja, Daphna en Leonie, wat erg gezellig was! We hebben deze dagen vooral bandjes gekeken en vegetarisch gegeten :) Tijdens ANZAC day, de bevrijdingsdag van Australie hebben we nog een Australian football wedstrijd gekeken maar dan in de pub. Overdag hebben we rondjes door de stad gereden met de gratis touristenbus (het regende de hele tijd), geshopt en naar de botanische tuinen geweest. Ook kwamen we ‘s nachts in een park possums tegen en natuurlijk moest Cleo er eentje aaien…

Vanaf Melbourne zijn we naar Chistchurch gevlogen. In het vliegtuig was er iemand ziek geworden en na de landing moesten we nog een uur in het vliegtuig blijven zitten totdat er een dokter naar deze persoon had gekeken of hij geen SARS, ebola of iets anders besmettelijks had.
Toen we eindelijk werden vrijgelaten, hebben we ons opnieuw laten opsluiten in het hostel wat vroeger een gevangenis was, en ze zoveel mogelijk in die stijl hadden gelaten. We hadden een kleine cel met stapelbed erin en de oude celdeur die je nu wel van binnen open kon maken. Het was erg leuk om hier te slapen al vroegen we ons wel af wie er in onze cel opgesloten had gezeten.
We hadden voor Nieuw Zeeland een camper gehuurd maar het duurde nog 5 dagen voordat we deze op konden halen, en we waren even vergeten dat er een aardbeving in Christchurch was geweest en dat de hele binnenstad in de steigers staat. Wel gek om te zien dat hele straten zijn afgesloten en de hele stad nu anders is ingedeeld dan het kaartje wat we hadden uit de lonely planet. Het enige wat nog open was waren de botanische tuinen en daar hebben we de zeer exotische aggillia gevonden! Heel het zuidereiland staat hier vol mee.

Omdat 5 dagen Christchurch dus een beetje veel was hebben we besloten om voor 3 dagen met de bus naar Kaikoura te gaan. Daar hadden we een heel relaxt hostel met jacuzzi! Kaikoura staat bekend om zn walvissentours (vroeger walvissenjacht) en dit hebben we gedaan. We hebben er 3 gezien en ze zijn heel groot! Om te ademen komen ze aan het wateroppervlak voor een minuut of 10 en dan kun je ze goed zien. Ze zoeken de walvissen op door met een soort microfoon (hydrofoon) onder water te gaan. We hebben ook albatrossen en een aantal dolfijnen gezien. Verder hebben we daar een wandeling gemaakt en hebben we heel veel zeehonden gezien.

Weer terug in Christchurch konden we eindelijk de camper ophalen! Het was even wennen om links te rijden in plaats van rechts vooral het schakelen is raar met je linkerhand. In het begin zaten we de hele tijd eerst met onze rechterhand te zoeken naar de pook. De eerste dag zijn we naar de Banks peninsula gegaan, een schiereiland in de buurt van Christchurch. We hadden daar een leuke camping gevonden en je kon er met dolfijnen zwemmen, maar eenmaal bij dat plaatsje aangekomen bleek alles gesloten te zijn voor de winter. Inmiddels was het al vrij laat en hebben we besloten om te gaan wildkamperen, wat hier mag. De weg waar we over reden bestond zowat alleen maar uit kliffen en haarspeldbochten maar er was nog een plekje waar we langs de weg konden staan. Het was nogal een harde wind dus de hele bus stond te schudden.

Na deze koude nacht zijn we doorgereden naar Mount Cook national park. Mount Cook is de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Onderweg kwamen we langs mooie meren, en af en toe waanden we onszelf weer in Mongolie. Deze keer zijn we maar wel op een camping gaan staan, wat maar goed was want het werd -2 graden deze nacht. De volgende dag zijn we gaan wandelen door het park, door een vallei heen en uiteindelijk bij allemaal ijsbergen in een meer. Supermooi!

De dagen hierna hebben we aardig wat gereden. Het is superfijn om ons eigen vervoer te hebben en niet meer vast te zitten aan de bustijden.  Er is heel weinig verkeer buiten de steden en de landschappen zijn supermooi en we hebben nog nooit zoveel schapen gezien. Het landschap veranderd elke keer, het ene moment rij je door het bos, dan weer tussen de bergen of door weilanden. We hebben vooral langs de kust gereden, aardig wat pinguins gezien en zeehonden en zeeleeuwen. De ene nacht slapen we op een camping en de andere nacht langs de weg.

Gisteren was JP jarig en dat hebben we uitgebreid geviert met taart, cadeaus, ballonnen, versierde stoelen, verjaardagsliedjes en uit eten gaan. Vandaag hebben we gewandeld in de buurt van Milford sound en nu staan we op een picknickplaats langs een meer. Morgen gaan we verder naar Queenstown en Wanaka. Nog een paar weken en dan zijn we weer thuis :(

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment