Down under

Hoi allemaal,

We zijn inmiddels in Australie aanbeland met een vlucht vanuit Bangkok via Singapore waar we een tussenstop van 5 uur hadden. Singapore heeft een supermooi vliegveld met bioscopen een zwembad en een vlindertuin dus we hebben ons niet verveeld daar!

We kwamen heel vroeg in de ochtend aan in Darwin, onze eerste stop in Australie. Toen we net in de bus zaten van het vliegveld naar de stad werd Cleo haar naam omgeroepen op het vliegveld. Ze had geen idee waarom, maar toch maar snel uit het busje en bleek dat ze haar paspoort kwijt was geraakt.. Oeps! Gelukkig heeft ze m weer terug en ze had niet eens door dat ze m kwijt was. Aangekomen bij het hostel hebben we ingecheckt in een 4 persoonsdorm, het slapen in privekamers is wat te duur voor ons hier, dus dat was wel een omschakeling. Maar inmiddels zijn we eraan gewend en is het eigenlijk wel gezellig.
Na even te hebben geslapen zijn we naar de supermarkt gegaan en onze conclusie is dat alles superduur is in Australie!! We waren natuurlijk de aziatische prijzen gewend en de australische dollar staat niet erg gunstig ten opzichte van de euro dus we hadden een beetje een cultuurschok. Het was superwarm in Darwin met aan het eind van de middag heftige regenbuien omdat het nu het regenseizoen is.

Inmiddels zijn we redelijk aan het klimaat en de prijzen gewend en hebben we het naar ons zin hier. We drinken wijn uit een 4 literpak in plaats van biertje bij een kroeg en koken nu zelf in plaats van dat we uit eten gaan,  in elk hostel zijn er keukens waar je je maaltje kunt bereiden.
We zijn naar Darwin gegaan omdat we het Kakadu nationaal park wilden bezoeken maar alle wegen zijn daar overstroomd dus dit was niet mogelijk. We hebben onze dagen gevuld met vooral heel veel lopen, we zijn naar de botanische tuinen geweest, naar (weer) een gevangenismuseum en een ander museum met tentoonstellingen over de australische natuur, aborigonalkunst en de cycloon die Darwin in de jaren 70 zo ongeveer van de kaart heeft geblazen. Ze hadden daar een kamertje waar je het geluid van de cycloon kon horen, best heftig! Verder hebben we de eerste walabi’s in Darwin gespot en ook veel “rare” soorten vogels.

Hierna zijn we naar Cairns gevlogen waar het nog veel erger regende dan in Darwin. De eerste dag hebben we de stad verkend en de laptop weggebracht want die was van de kast gevallen en het scherm was stuk, maar inmiddels is dit weer verholpen. Daarna hebben we een tour geboekt naar het Daintree regenwoud. We hebben krokodillen gezien en een slang en heel veel spinnen, kakatoes, een rockwalabi en een reptiel die ze de forest dragon noemen, het leek een beetje op een baardagaam. We willen heel graag de Cassowary zien een soort struisvogel die alleen in het noordoosten van Australie voorkomt maar die hebben we nog niet gespot, helaas! De eerste dag dat we er waren heeft het constant geregend, het heet natuurlijk niet voor niets regenwoud. Maar de tweede dag was het wel aardig droog. We hebben overnacht in Cape Tribulation, een plek waar het strand direct overgaat in regenwoud, erg mooi om te zien.

Na deze trip zijn we voor 3 dagen gaan duiken op het great barrier reef! We hebben 12 duiken gedaan en 2 nachten op een boot geslapen. In het begin was het wel een beetje eng om zonder instructeur te duiken maar na een paar minuten waren we daar al aan gewend. Het great barrier reef was supermooi, met heel veel verschillende koralen, veel meer en grotere vissen dan in Thailand en we hebben nu ook haaien gezien! Voor de rest aardig wat schildpadden, een pijlstaartrog en heeeel veel andere soorten vissen. We hebben ook 2 nachtduiken gedaan. Je krijgt dan een zaklamp mee zodat je iets kan zien, maar ‘s nachts jagen ook de grote vissen en die vinden het handig om het licht van je zaklamp te gebruiken om te jagen. Je kunt voor god spelen door iets te lang op een kleine vis te schijnen, gegarandeerd dat de grote vissen hem dan opeten. Maar als je je zaklamp net op tijd weghaald is de grote vis gedesorienteerd en knalt hij met zn kop tegen het koraal, erg grappig! Verder waren er ‘s nachts heel veel haaien te zien, de grootste die we hebben gezien was 2 meter, dus niks gevaarlijks. We dachten nog wel een keer dat we werden aangevallen door een grote vis die recht op ons af kwam en keihard achter ons aan kwam zwemmen maar toen we terug op de boot waren bleek deze vis Wally te heten, een heel vriendelijke vis, die het leuk vind om met duikers te spelen en te knuffelen.. Verder was het heel leuk om op de boot te slapen en het eten op de boot was superlekker!

Nadat we de laptop hebben opgehaald zijn we met de bus verder gegaan naar Mission Beach een plek waar ook strand en regenwoud is. Hier hebben we een dag vastgezetenomdat de bussen niet rijden omdat de wegen en bruggen overstroomd zijn. Het plan was om hier voor een dag het regenwoud te gaan verkennen maar alle paden zijn ook overstroomd dus dit is niet echt mogelijk. Uit pure ellende maar naar een tropische fruitproeverij gegaan, wat eigenlijk best leuk was, er zat namelijk ook een wijnproeverij bij. Er was 1 soort fruit dat miracle fruit heet en die zorgt ervoor dat al het zure wat je daarna eet zoet smaakt, dus een citroen is dan opeens zoet, heel vreemd! Na een extra dag vastgezeten te hebben konden we de dag erna gelukkig weer verder, maar onderweg kregen we te horen dat de bus niet verder ging dan halverwege. In Townsville aangekomen hebben we voor de volgende dag ‘s avonds weer een ticket geboekt naar Airlie Beach waarna we maar een dag op het strand hebben doorgebracht. Die avond ging de bus gelukkig wel weer en nu zijn we in Airlie Beach vanuit waar we morgen een tweedaagse zeilcruise gaan maken langs de Whitsundays…

1 reactie op “Down under

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment