pekingeend

Hallo allemaal

Hier is deel 2 van het verhaal! We zijn op de trein naar peking gestapt en deze keer hadden we mazzel met onze treingenoten: een Deens stel van onze leeftijd. De grens tussen Mongolie en China duurde weer een uur of 4 maar deze keer mochten we de trein niet uit. Dus hebben we maar zitten kaarten en de tijd zitten verdoen. De treinrails in China zijn anders dan in Rusland, dus de onderstellen van de trein moesten verwisseld worden terwijl we in de trein zaten. Naast ons was er een andere wagon waar dit ook moest gebeuren dus we konden daar kijken. De trein werd in zn geheel op een soort autobrug gezet en maakten ze de oude treinstellen los en toen takelden ze de trein omhoog en reden ze het nieuwe treinstel eronder. Op het station in China was het meteen al heel anders we werden verwelkomd met een soort van harpmuziekje. De volgende dag kwamen we rond een uur of 2 aan in Peking!!! Als eerste zijn we met een hele groep mensen gaan eten bij de KFC, eindelijk iets anders dan de noedels waar we de hele treinreis op hebben geleefd. Daarna zijn we naar ons hostel gegaan. Het duurde even voordat we hem hadden gevonden ( we zijn er 2 keer langs gelopen). Het hostel was in een hutong, de oude wijken van peking. We konden zo ongeveer door de muur heen kijken naar de kamer naast ons maar verder was het prima. Die avond zijn we uitgeweest met een aantal mensen die we in de trein hadden ontmoet. We waren in een soort barstreet   en in elk cafe was er een karaoke, paaldans of buikdansact. Na in paar van deze barretjes wat gedronken te hebben washet tijd om wat te gaan dansen. Na veel rondvragen en een hoop gewandel kwamen we eindelijk aan bij een club. We waren daar de enige niet-chinezen, en vooral de dames in ons gezelschap hadden veel bekijks.
De volgende dag waren we brak en zijn we ‘s middags naar de pearl/silk market geweest. Je moet je dit voorstellen als 6 verdiepingen met kleine standjes van waar uit ze vanalles verkopen. Van chinese waaiers en jurkjes tot telefoons, zonnebrillen en maatpakken. De kunst is de spullen voor een zo laag mogelijke prijs mee te krijgen. Onze buit bestond uit een horloge, eetstokjes, een camerastatief en een haarband. Achteraf bleek dat vooral het statief nog wel wat goedkoper had gekund…
‘s Avonds zijn we gaan eten bij een chinees (duh) restaurant in een zijstraatje van een winkelstraat. Daar hebben we ons laten overhalen pekingeend te bestellen. Na het eten gingen we nog even naar de supermarkt, maar toen voelde we ons al niet zo geweldig meer. Toen we terug op de kamer waren werd het steeds erger. De hele nacht zijn we wakker geweest en hebben we heen en weer gelopen naar de wc. Ook de dag daarna ging verloren omdat we niks anders konden dan op bed liggen. Gelukkig voelden we ons de dag daarna weer wat beter en zijn we treintickets gaan kopen om naar Xian te gaan. Hierna hebben we het Tiananmen plein bekeken en door hutongs gelopen. ‘s Avonds hadden we weer afgesproken om met de anderen uit eten te gaan en dit was erg gezellig.  Zij gingen allemaal aan de pekingeend, maar die hebben wij maar even aan ons voorbij laten gaan. Hierna zijn we per fietstaxi naar een nachtmarkt gegaan, dit was erg grappig, zeker omdat de chauffeurs aan het eind van de rit 100 yuan per persoon vroegen. Uiteindelijk hebben we ze 50 yuan per fiets gegeven en eigenlijk was dit nog steeds te veel als je bedenkt dat de taxi terug 20 yuan kostte. De nachtmarkt bleek trouwens gesloten…
Na een goed ontbijt de volgende dag zijn we naar de chinese muur gegaan. Het was er erg druk en vooral JP bleek nog niet helemaal hersteld van zijn pekingeend. Helaas hebben we daardoor niet heel ver op de muur kunnen lopen, maar toch was het indrukwekkend. De laatste dag in Peking zijn we naar de verboden stad geweest. ‘s Avonds zijn we op de trein naar Xian gegaan waar we de volgende morgen aankwamen.
Als eerst hebben we de spullen in het hostel gedropt en ‘s middags zijn we naar de moslimwijken geweest. Hier was een markt aan de gang, waar ze heel veel verschillende soorten eten verkochten en daarnaast ook allerlei dieren. Vooral vogeltjes die opgepropt zaten in kleine kooitjes ( de dooien gooiden ze naast de kooi, goeie reclame!) en we hebben ook een paar nesten puppies gezien die nog veels te jong waren.. na de markt heeft Jean-Paul zn haar laten knippen voor nog geen 2 euro en het zit best goed! Voor dit geld werd zijn haar na het knippen ook nog gewassen zouden ze in Nederland ook moeten invoeren. Hierna kwamen we in een park terecht waar ze een soort van speeltuin hadden met fitnesstoestellen. Er stonden allemaal volwassenen op te sporten het zag er heel grappig uit en uiteraard hebben wij ook even meegedaan ( foto’s volgen nog). Of het nou zo goed is voor de gezondheid met al die smog vragen we ons af..
Gisteren zijn we met het ov naar het beroemde terracotta leger gegaan. De beelden waren mooi maar je kon er niet echt dichtbij komen. En vandaag hebben we een beetje een relax dag we hebben vanmiddag een rondje over de stadsmuur van Xian heen gefietst en in een parkje gezeten. Xian is niet zo’n heel mooie stad er zijn heel veel flatgebouwen en veel neonreclames. Tot nu toe valt het reizen in China ons mee, we hebben nog geen 1 keer ons plaatjesboek hoeven te gebruiken om uit te leggen wat we bedoelen. Wel vinden ze het nodig om overal te rochelen en vooral een heel ranzig geluid erbij te maken, en op elke straathoek worden we aangesproken of we hun spullen willen kopen. Morgen gaan we weer verder met de trein naar Chengdu, de stad van de panda. We proberen on nu wat eerder een bericht op de site te zetten!

Liefs van Jean-Paul en Cleo

3 reacties op “pekingeend

1. Gelukkig dat de voedselvergiftiging van korte duur was! Altijd een beetje jammer. Have fun en hier is het weer Sinterklaastijd :-)!x

2. Hee Cleo en Jean-Paul,
    Erg leuk om jullie verslag te lezen. Jullie maken genoeg mee en zien door alle treinreizen natuurlijk ook heel veel. Wij zitten hier midden in de Sinterklaasperikelen! Heel veel plezier verder!! groetjes
    Corine

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment