Van Moskou naar Irkoetsk

Hoi allemaal,

Als eerste bedankt voor al jullie lieve berichtjes en smsjes! Wij zijn nu in Irkoetsk en vertrekken vanavond richting Mongolie.
Vorige week kwamen we aan in Moskou. Het duurde even voordat we het hotel hadden gevonden omdat de metro in Rusland anders werkt dan thuis. Je moest namelijk uit het metrostation 3 blokken verderop naar het volgende station als je wilde overstappen, het duurde even voordat we hier achter waren omdat het Russische schrift niet te lezen is en er spreken weinig mensen Engels..
Vervolgens hadden we 2 dagen in Moskou, we zijn eerst naar het Rode plein gegaan, daar bleek een festival te zijn dus het plein konden we niet echt op, maar wel konden wel bij het Leninmausoleum komen en bij de basiliek met de gekleurde koepels. Meneer Lenin bleek een erg klein mannetje en je mocht niet stil staan om eens goed te kijken. Vervolgens zijn we een rondje om het Kremlin gelopen. Bij de ingang aangekomen bleek het gesloten op donderdag :(  We zijn toen maar naar het historisch museum gegaan. Helaas stond alles aangegeven in het Russisch dus we hebben ons eigen verhaaltje maar verzonnen. ‘s Avonds op zoek geweest naar een restaurantboot om te eten wat in de reisgids stond, maar waarschijnlijk was het restaurant al weggevaren we hebben het niet kunnen vinden en uiteindelijk bij de Mc Donalds beland.
De volgende dag alsnog naar het Kremlin geweest, we konden alleen de kerken bezichtigen maar het was mooi om te zien er waren allemaal oude iconen. Daarna naar Arbatstraat geweest wat een erg leuke winkelstraat moest zijn, maar er waren alleen maar souvenirshops en koffietentjes. Dat viel een beetje tegen. Die avond hebben we een pannekoek met een hamburger erin gegeten met gekookte sla ;) Was nog best lekker. En ‘s avonds zijn we op de trein gestapt!

We hadden als roommate een Russische vrouw die opgemaakt was alsof ze klaar was om de kist in te gaan. Ze heeft dan ook alleen maar geslapen. De eerste ochtend in de trein had Cleo zin in iets lekkers en er kwam een verkoopster van ‘buns” de coupe in. Na wat handen en voetenwerk had Cleo zes overheerlijke gefrituurde broodjes (in plaats van de 2 die ze wilde) met ui erin gekocht. Raar was wel dat ze zelf het geld uit de portemonnee pakte. Smaakte erg goed op de nuchtere maag… Tijdens de stops onderweg werden we belaagd door mensen met etenswaren, knuffels en drank. Sommige dingen zagen er lekker uit, maar het meeste was volgens ons niet geschikt om te eten. Tijdens het avondeten hebben we een Zweeds stel en 2 Australische jongens ontmoet. We hadden bedacht om met zn zessen wat te drinken en te kaarten, maar we hadden in onze eigen coupes allemaal Russen erbij zitten. We hebben toen een lege coupe in beslag genomen waar we eerst na 2 minuten uitgezet werden. Toen de conducteurs doorhadden dat we anders gingen kaarten in het gangpad van 1 meter breed mochten we al snel weer naar de lege coupe. De rest van de treinreis hebben we eigenlijk hangend in de coupes en de gang doorgebracht samen met de Zweden en de Australiers. Wat opviel is dat eigenlijk alle Russen de hele reis sliepen. De “dead lady” verliet de trein na anderhalve dag en hierna kregen we een professor met zijn assistente als gezelschap. Zij spraken wel engels dus dit was wel gezellig. Verder stoken ze de trein tot 30 graden en hebben we op de eerste avond na geleefd op noedels, als avondeten en als ontbijt :(

Na vier dagen mochten we uit de trein en waren we aangekomen in Irkoetsk. Dit is een van de grootste steden in oostelijk Rusland en ligt vlakbij het Baikalmeer. Vanuit Irkutsk gingen we met een klein busje naar Listvyanka aan het Baikalmeer. Dit is het Zandvoort aan het meer. We hebben hier 2 dagen in een guesthouse gelogeerd. Overdag hebben we wat gewandeld door het dorp en de heuvels. En we zijn bij een soort automuseum geweest wat een beetje leek op het juttersmuseum op Texel dat was wel leuk! Verder hebben we vooral gerelaxt daar. Vandaag zijn we weer teruggegaan naar Irkoetsk en hebben we wat rondgelopen en gewinkeld. Vanavond vertrekken we met de trein naar Mongolie, waar we in gers gaan slapen in een nationaal park.
Tot nu toe bevalt Rusland wel al zijn de mensen wel stug en erg op zichzelf, ze vertrouwen niemand lijkt het wel.

Liefs van JP en Cleo

13 reacties op “Van Moskou naar Irkoetsk

1. Hoi jpencleo
    Het is als of we bij jullie in de trein zitten
    kedikedeng kedikkedeng kedikekkedeng tuut-tuut
    genieten maar Leo en Lettie

2. Zeker een leuk verhaal, geniet van alles wat op jullie pad komt en fijn om te weten dat ze daar ook mac donalds hebben ;) Groet jens!

3. Hoi Cleo,
    Leuk hoor om jullie zo te kunnen volgen.
    Ik blijf het doen en nogmaals geniet er van. nog veel reisplezier !

4. Hey Cleo en JP,

Klinkt als een groot avontuur en het klinkt echt als een mooi avontuur met al die dooie mensen
    Ik ben net terug van mijn roadtrip en ik hoop dat jullie ook zo’n geweldige tijd krijgen. Inmiddels kan ik weer bij proteq aan de slag voor 2 maandjes tot ik een “echte” baan gevonden heb :D. Heel veel plezier en ik hou jullie reisverslag wel in de gaten!

Groetjes Helmie

5. hey daar, wat goed dat jullie ons zo uitgebreid laten weten hoe het gaat. echt leuk om te lezen en als jullie straks terug zijn ook leuk om een soort boek van te maken… echt iets wat je nooit zult vergeten. Jammer dat er nog geen foto’s bij staan al weet ik niet of dat kan natuurlijk. Verder hier alles zn gangetje Jac is gelukkig weer aan het werk. Hij kan zijn hand steeds beter gebruiken al valt het hem wel tegen hoe lang het duurt. Ik ben de afgelopen weken veel in aalsmeer geweest ook omdat chels er nog niet en thuis gaan de voorbereidingen voor de bruiloft steeds vastere vormen aannemen. Ik zal kijken of ik daar wat foto’s van kan mailen ofzo moet vast lukken. Hoop snel weer wat van jullie te horen(lees ; lezen).
    Liefs, Janet

6. Ha! Leuk! Een berichtje van jullie. Wat een ervaring zal het zijn! Wat zal het een lange rit zijn geweest in de trein, maar een belevenis op zich. Ben benieuwd naar jullie verhalen uit Mongolië en verder natuurlijk.
    Geniet van de reis en de vrijheid! Liefs, Marjolein.

7. Leuk om jullie reisverhaal zo te lezen!
    Wij blijven jullie ook volgen, verder nog een mooi en avontuurlijk vervolg van de reis toegewenst.
    Met vriendelijke groet,
    Dirk en Annemiek

8. Jp en Cleo!
    We volgen jullie op de voet, hoor! Leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Hier op de zaak gaat alles z’n gangetje, maar we missen je wel!!
    Veel plezier nog en maak er wat van!
    Groetjes, Britt

9. wat een avonturen al, leuk om te lezen, geniet van het vervolg en laat in mongolie ook wat van jullie horen, we zijn allemaal heel nieuwsgierig! liefs je moedertje

Click on a tab to select how you'd like to leave your comment